Колко е средната месечна лихва при бързите кредити?

Колко е средната месечна лихва при бързите кредити?

Много хора, чувайки бърз кредит си представят някакви непосилни лихви. Истината обаче е съвсем друга - размерът на лихвите и на цялостното оскъпяване на кредитите се ограничава от закона. Спрямо българското законодателство, максималното годишно оскъпяване на един кредит може да е 50%. Това означава, че средната месечна лихва не е никак висока, за да може сборът от всички месеци да не надминава тези 50%.

Какво представлява лихвата при бързите кредити?

Първо, тя задължително е процент от взетата сума. Второ, точната ѝ големина зависи от фирмата за бързи кредити, както и от икономическата ситуация в страната. Може лихвата да се начислява на ден, на месец или пък да е годишна, така че това трябва да се съобрази, като се подписва договора. Трето, при бързите кредити лихва може изобщо да няма. Много фирми за бързи кредити раздават кредити на нови клиенти без да им начисляват лихва за първия месец. Тоест, ако върнете сумата в рамките на 30 или 40 дни, то тогава сте я взели без да плащате допълнително. Фирмите използват много и различни промоции, които да привлекат клиенти, като ниската лихва е един от основните инструменти.

Ако обаче не лихвата е тази, която оскъпява кредитите, тогава кое е?

Таксите са едно от нещата, за които често се говори, че се слагат само за да може фирмата да спечели допълнително от тях. Като цяло, всяка фирма има различни такси и наистина трябва да се внимава с тях.  Примерно банките имат такса за разглеждане на документи, която бързите кредити са наследили и също я прилагат. Възможно е да попаднете на такса за управление на кредита или за планиране и отпускането му.

Годишния процент на разходите е оскъпяването на кредита сумарно от лихви и такси. Той обаче може да не показва пълното оскъпяване и макар всички да го мислят за важен, да служи за заблуждение. Годишният процент на разходите се изразява чрез процент от размера на кредита - по този начин, длъжникът може съвсем ясно да си представи колко големи ще са му лихвите и таксите за 1 година.

Годишният процент на разходите е страшно улеснение, когато искате да сравните два или повече кредита. Естествено, след като той е сума от лихвения процент и таксите, означава, че винаги ще е по-висок от лихвата. Има още един тънък момент при него и той е презумпцията, че всички условия по договора ще се спазват и от двете страни - няма да има пропуснати плащания и срокът ще остане същия.

Има такса, която се начислява за допълнителни услуги, като за нейния точен размер трябва да питате фирмата. Нейният размер се добавя към ежемесечните вноски по кредита и не се слага в годишния процент на разходите.

Друга парична сума, която също не се отчита в ГПР е неустойката при неспазване на договора. Тя също се добавя към месечните вноски. В най-общия случай трябва да намерите гарант по вашия заем за няколко дни, а вие не сте успели да го направите и вашите вноски се оскъпяват. Това освен за гарант може да бъде условие и за банкова гаранция.

Съществува и списък с неща, които се плащат, ако длъжника не плати на време. Водят се наказателни такси, закъснели вреди и обезщетения. Логиката се крие зад това, че заради неизплатената на време вноска, кредиторът има разходи. Примерно, ако фирмата за бързи кредити е опитвала да се свърже с длъжника по някакъв начин, то това са разходи възникнали непредвидено и допълнително. Освен това, при закъснение за всеки отделен ден се начислява и лихва. Изобщо бързите кредити се оскъпяват много, ако вноската не се изплати на време.

Има и още една такса, която се счита за доста несправедлива и това е таксата при предсрочно погасяване. Точно защото не е много честно, да ти искат пари, за това, че искаш да върнеш пари, държавата е определила таван на максималната такса за предсрочно погасяване:

- До 1 година по-малко от 0,5%;

- За оставащ период повече от 1 година по-малко от 1%.

Като цяло, клиентите винаги трябва да четат внимателно договорите, които подписват и да питат за всяка такса, която е спомената в какви случай се начислява. Информираността на клиентите ще ги предпази от грешки и допълнителни такси.

5
, обновено на 29/06/2021
публикувал: News359.bg